Obecně o testech pro rodiče
Proč testujeme
Vážení rodiče.
Při hodnocení výsledků vzdělávání našich žáků se snažíme být co nejobjektivnější. Ovšem leckoho z Vás už možná někdy napadly následující otázky
- „Neklade učitel na mého syna/dceru příliš malé (případně příliš velké) nároky?“
- „Nehodnotí učitel mého syna/dceru nespravedlivě? Má horší známku (lepší známku) než si zaslouží?“
- „Učí se můj syn/dcera to co se má učit, to co se učí na jiných základních školách?“
- „Jakou šanci má můj syn/dcera u přijímacího řízení na střední školu?“ atd.
A podobné otázky si klademe i my – učitelé. Proto již několik let pravidelně oslovujeme společnosti, které se problematikou vzdělávání a jeho hodnocení zabývají na celorepublikové úrovni. V poslední době pak téměř výhradně využíváme služeb společnosti SCIO www.scio.cz Společnost SCIO testy sama vytváří, opravuje i vyhodnocuje a nám zasílá výsledky. Naši učitelé pouze dozírají na průběh testování, aby vše proběhlo přesně dle instrukcí. Takto získáváme srovnání s jinými základními školami ve Zlínském kraji i v celé České republice (desetitisíce testovaných žáků). Čím dál více středních a vysokých škol využívá SCIO testy u přijímacího řízení.
Testování v několika bodech
- v průběhu let se nám osvědčil systém PRAVIDELNÉHO testování v 6. a 9. ročníku
- testované předměty: matematika, český jazyk, obecné studijní předpoklady a angličtina
- občas testujeme nepravidelně i jiné oblasti (např. čtenářskou gramotnost, informační gramotnost apod.)
- testování se účastní kromě základních škol i žáci příslušných ročníků gymnázií, stejné testy tudíž dostává žák 9. ročníku základní školy, žák 4.ročníku osmiletého gymnázia (např. Vsetín), žák 2.ročníku šestiletého gymnázia (např. Valašské Meziříčí) – o to cennější jsou naše výsledky, neboť žákům na gymnáziích můžeme jen obtížně konkurovat
- naše škola testuje vždy všechny žáky ročníku, kteří jsou v době testování ve škole (např. i ty, kteří opakují ročník, mají na vysvědčení špatné známky – nepřikrášlujeme výsledek)
- přísně dodržujeme stanovený časový limit na test i naprostý zákaz jakéhokoli opisování či napovídání
- každý žák (a tudíž i rodič) obdrží podrobnou zprávu o svých výsledcích, ve které je rozebráno, které typy úloh mu jdou a které ne, v čem by se měl zlepšit apod.
- učitelé dostanou rozbor testu po jednotlivých úlohách – snažíme se pak věnovat větší pozornost úlohám, ve kterých jsme špatně dopadli
- konkrétní výsledky jednotlivých žáků nezveřejňujeme!
Ukázky výstupů z testování
- průměrný celkový percentil (pokud jsme nad čárou ZŠ, považujeme to za dobré, čím výše, tím lépe). Dále je vidět, že školy srovnatelné velikosti s naší školou jsou na tom obecně hůře, než je průměr základních škol. O to více opět vyniká náš výsledek)
- relativní postavení školy - čím víc v pravé části, tím lépe (ukázka obecné studijní předpoklady)
- analýza dovedností a tématických částí – důležitá pro učitele (ukázka český jazyk)
- analýza po úlohách – opět důležitá pro další práci učitele (ukázka matematika)
Pár vlastních postřehů k testům SCIO
Jako naprosto zásadní pro dosažení úspěchu v testech se jeví ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST, jinak řečeno schopnost POROZUMĚT NAPSANÉMU ZADÁNÍ. V běžné výuce má žák často možnost spolupracovat se spolužákem či požádat o radu učitele. Pokud však v testu nepochopí zadání, je ztracen.
U velké části otázek žák nemusí prokázat encyklopedické znalosti, nýbrž si pouze pozorně přečíst text a odpověď na otázku v něm najde. Často také žáci doplácí na malou slovní zásobu.
Ukázka č.1 (český jazyk – 6. ročník)
Mladý silný lev vyzval na souboj starého pece lví smečky.
„Roztrhnu Tě jako hada!“ zařval starý lev a mladý zamručel.
„Kecáš padavko!“
Vytasili drápy, vycenili zuby a vrhl se na sebe.
Starý lev se bil statečně, ale co je platná zkušenost, když docházejí síly? Nakonec se odplížil z bitevního pole, kde jeho soupeř vítězně řval.
„Jaká hanba,“ zaskučel starý lev. „Přemohl mě takový mladíček!“
„Žádný mladíček,“ přitulila se k němu lvice a olízla mu rány. „Přemohlo tě stáří.“
Otázka: „Která z následujících postav z uvedeného textu působí vlídným a milujícím dojmem?“
a) soupeř
b) stará lvice
c) padavka
d) mladý silný lev
7 žáků z 22 odpovědělo špatně! (správná odpověď je b - stará lvice)
Ukázka č.2 (obecné studijní předpoklady – 6. ročník)
Vyberte slovo, které se nejvíce blíží opačnému významu slova zamezit
a) uspíšit
b) zakázat
c) umožnit
d) dokončit
e) připoutat
14 žáků z 22 odpovědělo špatně! (správná odpověď je c - umožnit)
Moc se přimlouvám za to, abyste u dětí podporovali činnosti vedoucí ke správnému pochopení napsaného textu. U menších dětí to může být pravidelné předčítání z knížek (děti se ptají: „mami, co znamená kroužil kolem hradu?“). Větší děti by měly co nejvíce číst samy. Nemusí to být pouze knihy. Existují dětské časopisy (Junior, Modelář, Abc, National Geographic, …), zajímavé texty jsou i na internetu. Zkuste se někdy zeptat, o čem byl film, který vaše dítě vidělo. Ať vám stručně převypráví, o čem včera četlo apod.
Zapsal: Mgr. Ivan Šošolík
Přílohy
celk_per.jpg
por_sk.jpg
an_dov.jpg
an_uloh.jpg
Datum poslední aktualizace: 29. 12. 2019 8:09